Meranie rýchlosti laserom
Slovo "Laser" znamená "Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation" do slovenčiny by sa to dalo preložiť ako "zosilňovanie svetla pomocou stimulovanej emisie žiarenia"
Princíp laserového merania spočíva v meraní času odrazu laserových impulzov od cieľa a následný výpočet rýchlosti meraného objektu (vozidla).
Meranie sa dá realizovať dvomi spôsobmi:
V prvom prípade laserový merač drží policajt v ruke a musí si vybrať konkrétny objekt-vozidlo, ktorý chce merať a musí naň presne namieriť a "vystreliť" - aktivovať meranie.V druhom prípade meracie zariadenie je na trojnožke namierené na konkrétne miesto a všetko čo cez to konkrétne miesto prejde automaticky zmerá a v prípade ak prekročí rýchlosť viac ako si na zariadení nastaví tak vozidlo odfotí. Slovenská polícia v súčasnosti používa na meranie rýchlosti vozidiel zariadenia od výrobcu Laser Technology, Inc.,z Colorada v USA. Tieto zariadenia majú typové označenie Ultralyte LTI 20-20.
Výhody laserových meracích zariadení oproti klasický radarom sú veľmi presvedčivé:
laserový lúč je oveľa užší ako radarový lúč, ktorý umožňuje presnejšie merania kvôli úzkemu rozptylu meracieho lúča a tým zamerať konkrétne vozidlo, ďalej doba potrebná na vyhodnotenie rýchlosti je menej ako 0,5 sekundy oproti 2 - 3 sekundám pre radary v Ka pásme.
Čo môže ovplyvňovať úspešnosť merania laserovým meračom?
Existuje päť hlavných faktorov:
1. Väčšina štátov vyžaduje použitie prednej ŠPZ. Tieto ŠPZ sú namontované kolmo na povrch vozovky, čím pôsobia ako silný reflektor svetelnej energie. Navyše ŠPZ v súčasnosti sú retro-reflexné, ktoré v skutočnosti zväčšujú a zosilňujú množstvo odrazeného svetla. Zistilo sa, že aj na čierne autá, ktoré majú skryté svetlomety, keď majú prednú ŠPZ, efektivita zmeranie rýchlosti zvyšuje až štyrikrát!
2. Hmlovky a svetlá sú tiež silné reflektory sú však spravidla od seba tak vzdialené, že sa od nich odrazí len časť Lidar lúča.
3. Vozidlá, ktoré majú na čelnej ploche širšie chrómované časti sú jednoduchšie ciele pre laser ako vozidlá, ktoré nemajú žiadne alebo sú tenké chrómované časti s veľkými medzerami medzi nimi
4. Čelný tvar vozidla, hrá veľkú rolu pri uskutočňovaní merania laserom. Veľa športových áut má strmé predné kapoty, ktoré majú malý povrch kolmo na cestu. Preto, vozidlá, ktoré sú aerodynamické sa dajú ťažšie zacieliť laserom, pretože tieto typy vozidiel na menšej ploche odrážajú laserové svetlo.
5. Farba a typ farieb prispieva k charakteru vozidla odrážať alebo pohlcovať laserové lúče. Vozidlá tmavšej farby skôr pohlcujú ako napríklad vozidlá svetlých farieb nehovoriac o vozidlách, ktoré majú metalízu tie najviac odrážajú laserové lúče preto sa dajú najľahšie zamerať. Bohužiaľ, aj keby sa na základe horeuvedených faktorov vyrobilo ideálne vozidlo, napriek tomu by sa dalo zmerať najnovšími laserovými meračmi, ktoré v súčasnosti používajú policajti. Na zneviditeľnenie vozidla /znemožnenie vyhodnotenia merania / sa používajú laserové asistenty „rušičky“, ktoré pri správnej montáži a používaní vedia z hocijakého vozidla spraviť auto neviditeľné pre laserový merač.